Stormkafé

År 2006-2007 lyssnade jag väldigt mycket på Synth/EBM och speciellt en Gävleduo som kallade sig för Sturm Café. Mycket av den synthen jag lyssnade på var från 80-talet (DAF, Nitzer Ebb, Skinny Puppy, Laibach) och jag tyckte att den nya scenen av Body/synthband var riktigt dålig och inte kom med någonting intressant alls. Sturm Café skiljde sig ganska rejält från den nya scenen, dels för att de var svenskar och sjöng på tyska med en fånig svensk betoning, men kanske främst för att deras musik var jävligt bra. Minimalistiska basgångar över raka tr-505 beats, och det svänger verkligen (bevis: http://www.youtube.com/watch?v=drj4TIPTUdc). Hösten 2009 så medelades det att bandet skulle lägga ner men bandet drog igång vintern 2010 och turnerar igen.

Idag fick jag en riktig nostalgikick när jag gick in på deras facebooksida och hittatde instruktionen till hur man prorammerar fram deras bassynthljud på en microKorg. Efter som jag nu har en microKorg var det ett fantastiskt roligt tidsfördriv. Äger du en microKorg så kan du surfa in på deras facebooksida och ratta fram detta fantastiska bodybasljud.

http://open.spotify.com/track/4m03QoD15O8xvU4lPMEU23

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0